أحدث أخبار الفن والرياضة والثقافة والمرأة والمجتمع والمشاهير في كل المجالات

فيلم ” صاحب المقام” بعيدا عن الفذلكة وإتهامات السرقة

فيلم ” صاحب المقام” بعيدا عن الذلكة والمتصوفين وإتهامات السرقة

بقلم

/ نجلاء فتح الله

حلو الفيلم ، عجبني .
هكذا بدأت الكاتبة الصحفية نجلاء فتح الله. كلمتها عن الفيلم السينمائي الجديد ” صاحب المقام” الذى أثار ردود أفعال كبيرة خلال الأيام الماضية منذ بدأ عرضه في سباق عيد الأضحى المبارك وواصلت باللغة البسيطة الدارجة بعيدا عن الجمل والعبارات الصعبة المعقدة التي يصعب علي البسطاء فهمها :

عيسي والتصوف
بعيدا عن الفذلكة والمتفلسفين وموقفي من ابراهيم عيسى والاراء المسبقة والحكم علي الفيلم من كاتبه من بعض الناس اللي ضد التصوف وضد ابراهيم عيسي وبعيدا عن الأهواء واتهام سرقة الفكرة من فيلم اسرائيلي.

مشهد واثنين
فبعيدا عن كل هذا ارى أن الفيلم حلو فنيا ؛ التمثيل عالي جدا ” آسر ياسين ” رائع كعادته ، نجوم كتير ظهروا في مشهد او اتنين وعلوا المشاهد جدا ، الحوار. أكتر من رائع ..الحبكة معمولة حلو جدا ، الموسيقي التصويرية رائعة ومعلية الإحساس بالمشاهد الاخراج رائع .

المزيد من المشاركات

حسن عسيري يكشف الأكثر كوميديا بين محمد سعد وهنيدي في رامز…

ايدلوجيات دينية
اما بقي الهجوم لمجرد الهجوم ان الفيلم بيدعو للتشيع والشرك والكلام الفارغ ده وطبعا ده هجوم منطلق من اصحاب ايدلوچيات دينية ضد التصوف عموما وانا ضد ده لانى شايفة ان التصوف اجمل ما فيه انه علاقة رومانسية حالمة بين العبد وربه وان كنت اعيب عليه انهم بيوسطوا ولي أو آل البيت في العلاقة الجميلة دي .

حدوتة لطيفة
الفيلم ومن وجهة نظرى وباختصار شديد بيدور عن الخير اللي جوانا واللي انداس عليه تحت عجلات المادة والآلة من خلال حدوتة لطيفة ربطها المؤلف وحسب ميوله للجو الصوفي الشعبي في الربط بين هدم ضريح ولي “مجهول” وبين رجل أعمال ” مشهور ” لا يعير المشاعر ولا الإنسان أي انتباه ومن أجمل جمل الحوار في الفيلم بين رجل الأعمال وسكرتيرته لما بيسألها : هو موظفين الشركة بيحبوني ؟
السكرتيرة :لا يا فندم
هو : ليه ، هو انا وحش قوى كده ؟!
هى : علشان حضرتك لما مضتهم علي عقد التعيين اشترطت عليهم يرموا مشاعرهم عل باب الشركة ، وطبعا حضرتك بتخرج قبل ماهما يخرجوا يلموا مشاعرهم ويروحوا بيها فحضرتك بتدوس علي مشاعرهم. !

هو : انت ليه صريحة قوى كده
هي : علشان حضرتك اشترطت عليا انى اكون صريحة يا إما هترفدنى !

الفيلم حلو …ويستحق المشاهدة.

فيلم " صاحب المقام" بعيدا عن الذلكة والمتصوفين وإتهامات السرقة inbound662199153275642048 inbound7760825104389103446 inbound5940203339997876479

قد يعجبك ايضآ
اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.