أحدث أخبار الفن والرياضة والثقافة والمرأة والمجتمع والمشاهير في كل المجالات

مشاهير اليوتيوب .. دعاء عبد الله

= كتب : ابراهيم مرزوق

 = فى هذه الأيام السوشيال ميديا وخصوصاً اليوتيوب أصبح عالماً ملئ بالنجوم والمشاهير وظهرت لهم مئات القنوات التى تضم محتويات مختلفة جذبت انتباه الجميع وأصبح لهؤلاء النجوم ملايين من المتابعين ..

ونحن فى ( أسرار المشاهير ) فكرنا فى هذا الباب لنتعرض فى كل حلقة لنجم من مشاهير اليوتيوب وإلقاء الضوء على قصة نجاحه ورحلة كفاحه وملامح من حياته ليستفيد القارئ من تلك التجربة .. واليوم نلتقي مع النجمة ( دعاء عبد الله ) ..

1

= تحدثت دعاء لـ ( أسرار المشاهير ) فقالت : اسمي دعاء عبدالله .. حاصلة على بكالوريوس تربيه قسم math .. واعمل مدرسة math .. أهم هواياتي هي التدريس والطبخ والتصوير والمونتاج .. محتوي قناتي تقديم معلومات ونصائح خاصة بالمنزل من ترتيب وتنظيم وديكور وطبخ لكل بنت مقبلة علي الزواج وإمدادهم بالطاقة الايجابية لانجاز مهامهم اليومية بدون الشعور بالملل من خلال تصوير روتيني اليومي في بيتي .. ايضا تقديم نصائح للأمهات عن تربية الأطفال تربية دينية صحيحة من خلال يحيي ( ابني ) فهو يعتبر قدوة لكثير من الأطفال الذين يتابعونه يومياً ويقلدونه في أشياء كثيرة مثل الصلاة وحفظ القرآن ومساعدتي في ترتيب البيت .. ايضا اقدم جولات في أماكن مختلفة من محلات وأسواق لعرض أفضل المنتجات والأسعار للمتابعين ..

2

= بدايتي مع اليوتيوب كانت عن طريق اليوتيوبر ( صدفة جاد ) كنت متابعة ليها علي صفحة الفيس بوك وماكنتش اعرف حاجة عن قنوات اليوتيوب نهائي ومن صفحتها عرفت قناتها علي اليوتيوب وبدأت أتابع اكتر من قناة وقعدت أفكر اني اقدر اقدم محتوي هادف للناس .. وعندي حاجات كتير ممكن تفيد المتابعين ومن هنا عملت القناة وبدأت بتقديم وصفات للطبخ وماكنتش متوقعه النجاح ده بصراحة ..

3

= انا بطبعي عندي طموح ومش بتنازل عن حلمي بسهوله ومادام بدأت في حاجه لازم اعافر لحد ما انجح فيها وقد كان .. كنت لا اعرف شئ عن التصوير والمونتاج .. وبدأت ابحث وأتفرج وأتعلم وأجرب واسأل لحد الحمد لله ما تفوقت علي نفسي وبقيت بأعلم كمان يوتيوبرز اكبر مني .. ورسمت لنفسي طريق اسمه المصداقية واحترام عقلية المشاهد ..

4

= أطرف موقف حصل لي أثناء التصوير ماما كانت عندي وبنصور وصفة المكرونة بالباشاميل وماكنتش لسه جبت الفرن .. فدخلت الصينية عند جارتي عشان تسويها .. دخلت بعدها عشان أخدها لقيتها أتحرقت بقت فحمة .. سابت النار عالية عليها ونسيتها طبعا الفيديو باظ وحكيت اللي حصل للمتابعين بس كان موقف طريف وكله يضحك ..

5

= انا الحمد لله ماعنديش مشاكل مع اي حد .. بأحب أكون في حالي وأركز في شغلي فقط .. وأحلامي المستقبلية هي وصول قناتي للمليون وتقديم برنامج طبخ علي التليفزيون ..

6

= الفيديو اللي حقق لي نقله هو( جولة في مطبخي وكيفية استغلال مساحة المطبخ الصغير ) .. وافيهاتي كلها مع ابني يحيي انا وهو لما بنصور مع بعض بنعمل دويتو كوميدي جدا ودايما المتابعين يطلبوا انه يصور معايا لأننا أصحاب اكتر من انها علاقة ام وابنها ..

7

= أحب أوجه الاول شكر لكل متابعيني اللي أدوني ثقتهم ودعموني لحد ما وصلت للنجاح ده الحمد لله .. وأقدم نصيحة لكل قناة مبتدأه او حتي كبيرة .. أهم شئ هو المصداقية مع المتابعين وتقديم محتوي محترم ومتنوع وهادف ومش مهم المشاهدات قد ما مهم احترامك لنفسك والالتزام بمبادئك .. اياك والتنازل عن مبدأ عشان اي حاجة في الدنيا هتخسر نفسك وهتخسر احترام الناس ليك ..

8

= ونصيحتي للمتابعين أوعوا تسيبوا مجال لليأس والإحباط يدخل حياتكم خليكم ورا حلمكم واجتهدوا واستعينوا بالله هتنجحوا وهتوصلوا لحلمكم .. وان تظن بالله خيراً يكرمك بأكثر مما ظننت ..

9

قد يعجبك ايضآ
اترك رد

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.